Dit is onderdeel van
BRDCST 2024
BRDCST pre-show met Autechre’s unieke signature sound
20u00 > RUSSELL HASWELL (VK)
Een van onze favoriete sound/noise fetisjisten en zowat vaste opening act bij alle Autechre-concerten. Hans Ulrich Obrist (Artistiek Directeur van de prestigieuze Londense Serpentine Galleries) omschreef Russell ooit als: ‘A National Treasure.’ En toen men Steve Beckett (mede-oprichter van Warp) vroeg “what the label would like to do - were it not for practical or financial constraints - evidencing the critical impact of Russell’s work” antwoordde hij: “I’d be TV advertising Russell Haswell albums during Big Brother.” Heerlijk! Net zoals zijn meest ‘populaire’ album ‘Satanstornade’ (die het catalogusnummer WARP 666 kreeg), een samenwerking met de Japanse noisemeester Merzbow. De mooiste review die we hierover ooit lazen: "Play this to a Slipknot fan and watch his head fall off." FUN!
21u00 > AUTECHRE (VK)
De Morgen over Autechre’s passage in België in 2016: "Autechre pakte in Gent uit met confettikanonnen, slingers, discobollen en dolle meezingers voor een jolig publiek dat om de haverklap een polonaise in gang trapte. Geintje."
Echte AE-fans wisten het natuurlijk al eerder, want de track sinistrailAB air uit de fenomenale vierdelige, acht uur durende NTS Sessions was reeds een overduidelijke hint naar hun wensdroom: AE komt naar AB!
Autechre (spreek uit als ‘Autecker’ /ɔːˈtɛkər/) zal het BRDCST-festival inaugureren tijdens een heuse pre-show. En daar zijn we best trots op, want muzikale dwarsheid maakt inherent deel uit van het DNA van zowel AE als BRDCST.
AE is al meer dan 35 jaar onnavolgbaar en onimiteerbaar met hun stuiterende electronica die tegelijkertijd complex, abstract, donker, kubistisch maar evenzeer funky klinkt. Hun jongste tweeluik SIGN en PLUS (2020) klonk volgens Stereogum dan ook eerder als “some of the most human music they’ve ever made”.
Hun jongste passage in België dateert alweer van 2016. De Standaard schreef daarover destijds: “Autechre is live nog altijd pure avant-garde: uitdagend, verbluffend en inspirerend.” Over hun meest recente VK-tour zei The Guardian dan weer: “Autechre’s live environment is liable to switch at any moment from dreamscape to nightmare. It’s futuristic music made of sonic ruins – fragments unearthed from the darkness. - ****”