Uiteraard staat er ook jazz geprogrammeerd op onze jaarlijkse hoogmis voor de muzikale avonturier, want jazz is avontuur. Tijdens BRDCST begeven we ons in het grensgebied van jazz, minimalisme, improvisatie en klassiek.
Maak je klaar voor ‘revolutionary’, ‘challenging’ and ‘genre-breaking’ jazz of your dreams!
Op het programma:
ALABASTER DEPLUME (UK)
Alabaster DePlume – nom de plume van Angus Fairbairn – beleeft artistieke hoogdagen. Zijn output is de jongste jaren dan ook indrukwekkend. Check alvast zijn muzikale parels Gold en Come Fierce with Grace op het door BRDCST op handen gedragen label International Anthem (zie ook: Jaimie Branch). Zijn shows zijn muzikaal meeslepend en verbaal hilarisch. Shabaka Hutchings: “One of my definite favourite saxophone players”. Gilles Peterson: “He absolutely blew my mind”. En voor wie nog twijfelt: “One of the most thrilling performances we’ve seen this year; a reminder of how vital and adventurous music can be”, aldus The Guardian.
AMARO FREITAS (BR)
Amaro Freitas ontwikkelde zich vanuit de sloppenwijken van de Braziliaanse havenstad Recife tot een pianist van internationale allure. Hij benadert de piano als een percussie-instrument waardoor hij verwantschap vertoont met grootmeester Thelonious Monk. Op zijn te verschijnen album Y’Y - volgens Pitchfork een van de 50 most anticipated albums of 2024 - wordt hij overigens bijgestaan door Shabaka Hutchings, harpiste Brandee Younger en gitarist Jeff Parker. The Wire schreef: “In terms of both composition and improvisation, this is a totally gripping, vibrant and original synthesis of jazz and Brazilian music”.
COLE PULICE (VS)
Cole Pulice is een in Oakland residerende saxofonist/componist die hun sax combineert met een wind synth. Pitchfork omschreef hen als een ambient jazz guru “who’s creating the experimental jazz tapes of your dreams”. Hun jongste 22 minuten durende compositie ‘If I Don’t See You in the Future…’ werd meteen Best New Music op Pitchfork. Samenwerken en touren deed hen reeds met Bon Iver en Godspeed You! Black Emperor.
THE NECKS (AU)
Vreemd: de Australische The Necks bestaan al meer dan 35 jaar en lijken nu ‘plots’ aan hun doorbraak toe. Hun jongste album Travel rijgt de superlatieven aan elkaar. De Volkskrant geeft vijf sterren. The Wire schrijft: “Stunning”. En dat allemaal op het grensgebied van jazz, minimalisme, improvisatie en klassiek. The Guardian omschreef hen ooit als “The Necks big thing” (sic), en zei ook dit: “Plenty of left-field cult bands are described as ‘revolutionary’, ‘challenging’ and ‘genre-breaking’, but the music that this Australian piano-bass-drums trio make really is”. Repeteren doen ze amper en tweemaal dezelfde set spelen is volgens hun vocabulaire not done.