“She is playing Scottish smallpipes to a huge pop audience with Caroline Polachek but her own music has darker roots.” (The Guardian)
"Arresting, hypnotic compositions...with dissonance often stuttering next to moments of deep beauty. Both of its time and out of time." (The Guardian)
Het debuut The Reeling van de Schotse Brìghde Chaimbeul (spreek uit: Breetch-er Hime-bowl) was meteen – pun intended – een schot in de roos en landde in 2019 in de eindejaar lijstjes van de toonaangevende blog The Quietus (#13) en van kwaliteitskrant The Guardian (#7 ‘Best Folk Albums of 2023’ en dat in goed gezelschap van o.a. Lankum, ØXN en Shirley Collins). Ook Caroline Polachek viel voor haar sound: “Ik heb een zwak voor doedelzakken: als ik er een hoor, moet ik huilen. The Reeling heb ik grijsgedraaid – véél tranen, dus.” Die bewondering leidde zelfs tot een heuse samenwerking.
Enter AB die haar omarmde en respectievelijk een plek gaf op ons outdoor festival Feeërieën (2023), op BRDCST in 2024 en dit najaar in de ABClub naar aanleiding van haar derde dit voorjaar te verschijnen album Sunwise met (opnieuw) een guest appearance van Colin Stetson.
Haar inspiratie? ‘My music is rooted in dark Highlands folklore, including seductive men who transform into creatures that drown women and humans desperate to communicate with birds.’ (sic)
Wat haar zo uniek maakt? ‘She has developed an innovative style on the Scottish smallpipes that emphasises rich textural drones and a trance-like constancy of sound.’
Welcome back Brìghde!