Op zaterdag 5 en zondag 6 april presenteert BRDCST twee niet te missen filmconcerten in Cinema Palace. Zaterdag ontdek je de live soundtrack van de Belgische saxofonist, componist en producer Mattias De Craene bij The Holy Mountain (1973). Zondag hoor en zie je de live soundtrack van de Nederlandse componist, luitspeler en gitarist Jozef Van Wissem bij The Fall of the House of Usher (1928).
Het is niet de eerste keer dat BRDCST live soundtracks omarmt. Zo nodigden we in 2018 het experimentele synthduo Kyle Dixon en Michael Stein uit. De uit Austin afkomstige muzikanten verzorgden de intrigerende synth soundtrack van de superbe sciencefictionreeks Stranger Things.
Vorig jaar sloegen BRDCST en arthouse Cinema Palace de handen in elkaar voor een filmconcert: de legendarische Hongaarse extreme metal vocalist Attila Csihar - gekend van zijn werk met de invloedrijke Noorse black metal band Mayhem en dronegezelschap SUNN O))) - verzorgde de live soundtrack bij Nosferatu van F.W. Murnau. Wegens succes presenteert BRDCST dit jaar zowaar twéé filmconcerten.
Mattias De Craene (MDC III) x The Holy Mountain
(1973, regisseur: Alejandro Jodorowsky, 114 min)
Inmiddels meer dan 50 jaar geleden zette de Chileense regisseur Alejandro Jodorowsky het Filmfestival van Cannes op z’n kop met de première van The Holy Mountain (1973, 114 minuten). Deze psychedelische en surrealistische film - gefinancierd door Beatles-manager Allen Klein - verkent thema's als spiritualiteit, mystiek en de zoektocht naar verlichting.
Het macabere meesterwerk groeide in de loop der jaren uit tot een echte cultklassieker en mag iconen als Marina Abramović en David Lynch tot zijn die hard fans rekenen. Kan ook aan dit lijstje toegevoegd worden: de Belgische saxofonist, componist en producer Mattias De Craene (MDCIII, Nordmann). "Mijn hoofd, mijn ziel en dus ook mijn muziek komen thuis bij deze film", vertelt De Craene.
Hij componeerde op vraag van het festival Videodroom - een samenwerking tussen Film Fest Gent en Kunstencentrum VIERNULVIER - een gloednieuwe soundtrack bij de film. De originele soundtrack was van de hand van Jodorowsky zelf en werd ingespeeld door onder andere jazzlegende Don Cherry.
De soundtrack van Mattias De Craene belandde inmiddels op het album A House Where I Dream (VIERNULVIER Records) en meandert tussen etherische ambient en hypnotiserende folk die knipoogt naar de minimalistische composities van Terry Riley, maar ook doet denken aan het werk van hedendaagse artiesten als KMRU of William Basinski.
Te zien op zaterdag 5 april om 14u00, meer info en tickets via brdcstfestival.be
Jozef Van Wissem x The Fall of the House of Usher
(1928, regisseur: Jean Epstein, 65 min)
De Franse stomme horrorfilm The Fall of the House of Usher (1928, regisseur: Jean Epstein, 65 min) inspireerde de gelijknamige, hedendaagse en bijzonder succesvolle Amerikaanse Netflixreeks, door Rolling Stone omschreven als “a literary orgy of death”. Zowel de film als de serie zijn gebaseerd op een kortverhaal van Edgar Allan Poe uit 1839. Allen delen ze eenzelfde hoofdpersonage: Roderick Usher.
Epstein’s film, naar een scenario van Luis Buñuel, speelt zich af in een afgelegen huis waar de overleden vrouw van Rodrick Usher na een blikseminslag op een stormachtige avond terug tot leven komt.
De première van de live soundtrack bij The Fall of the House of Usher van de Nederlandse componist, luitspeler en gitarist Jozef Van Wissem vond plaats in de eerste jaarhelft van 2024 in Warschau op het Timeless Film Festival.
Van Wissem en soundtracks vormen overigens al langer een gezegend huwelijk: denk maar aan Jim Jarmusch’s Only Lovers Left Alive (2013) - waarvoor hij de Cannes Soundtrack Award kreeg - en recent nog Un Prince (2023) van Pierre Creton en Murnau’s Nosferatu (1922).
Te zien op zondag 6 april om 14u00, meer info en tickets via brdcstfestival.be