Net zoals vorig jaar organiseert AB een lezingenreeks met Sander De Keere. Voor wie Sander nog niet kent: hij is musicoloog, componist en radiopresentator bij Klara. Met bijna 50 afleveringen neemt hij wekelijks met Clara De Decker een klassiek muziekstuk onder de loep in Eerste Hulp bij Klassiek.
De uiteenzettingen gaan door in onze club, zijn gratis én met zitplaatsen. Gelieve je wel te registeren voor komst.
Lees mee wat je mag verwachten in de komende reeks (3).
Wat maakt In The Air Tonight van Phil Collins zo herkenbaar? Inderdaad. De drums. Wat maakt de Bolero van Maurice Ravel zo herkenbaar? Ook de percussie. Sander De Keere hoort veel gelijkenissen tussen de signature sound van popartiesten en die van klassieke componisten. Net zoals een goede producer gebruikt een componist verschillende tools en handige trucjes om een eigen geluid te ontwikkelen.
Sander De Keere gaat op zoek naar de vreemdste instrumenten in de klassieke muziek. En soms hoeven we het niet ver te zoeken, want ook de piano kent heel wat bijzondere varianten: van het pedaalklavier bij Mozart en de janitsarenpiano, waarin trommels en belletjes verwerkt zijn, tot de prepared piano van John Cage.
Schandaal in de klassieke muziek. Een dirigent die via het raampje van het toilet ontsnapt. Het publiek dat bij de beginnoten van een ballet kakelend het geluid van kippen imiteert. Wat vandaag als een meesterwerk geldt, werd ooit met geweld en protest onthaald. Waarom vielen sommige iconische composities in hun tijd zo slecht? En hoe groeiden ze toch uit tot klassiekers? Sander De Keere duikt in de geschiedenis van de meest rampzalige premières en grote schandalen in de klassieke muziek.