Boeiende uiteenzetting over 'klassieke muziek' en meer...
Deze lezing wordt gegeven in het Nederlands
VREEMDE INSTRUMENTEN IN KLASSIEKE MUZIEK
Een slang met kleppen – dat is de letterlijke vertaling van een ophicleïde, een koperen blaasinstrument dat met zijn diepe klank een nieuwe dimensie gaf aan het klassieke orkest. Hector Berlioz gebruikte het bijvoorbeeld in zijn Symphonie Fantastique. Veel componisten hebben door de eeuwen heen vreemde of onverwachte instrumenten verkend. Georg Friedrich Händel bespeelde het claviorganum, een kruising tussen een orgel en een klavecimbel. Camille Saint-Saëns riep de sfeer van water op met een glasharmonica in Le Carnaval des Animaux en Olivier Messiaen experimenteerde met de voorloper van de synthesizer, de Ondes Martenot.
Klara-presentator, musicoloog en componist Sander De Keere gaat op zoek naar de vreemdste instrumenten in de klassieke muziek. En soms hoeven we het niet ver te zoeken, want ook de piano kent heel wat bijzondere varianten: van het pedaalklavier bij Mozart en de janitsarenpiano, waarin trommels en belletjes verwerkt zijn, tot de prepared piano van John Cage.
Sander De Keere (°1992) is musicoloog, componist en radiopresentator bij Klara. Met bijna 50 afleveringen neemt hij wekelijks met Clara De Decker een klassiek muziekstuk onder de loep in Eerste Hulp bij Klassiek. Een podcast voor iedereen die begint te zweten bij moeilijke woorden en niet weet waar te beginnen of hoe te luisteren naar klassieke muziek. Op Iedereen Beroemd (VRT1) praatte Sander al 3 seizoenen in de muziekrubriek Klassiekers met Thibault Christiaensen (Studio Brussel, Equal Idiots).
In 2022 verscheen Sander zijn debuut EP Primitive Structures bij W.E.R.F. records. Een repetitieve trip voor verschillende bezettingen met invloeden uit de minimal music, zonder te vervallen in epigonisme. Op 17 november 2023 verscheen de nieuwe single for Ruth Crawford, een pianocompositie als eerbetoon aan de Amerikaanse componiste Ruth Crawford, die 70 jaar geleden stierf. Ondertussen werkt Sander verder aan zijn eerste full album als klassieke componist.