We openen BRDCST graag opnieuw met een eerste blik op de gastcuratoren die hun stempel drukken op de komende editie. De genrefluïde hoogmis voor muzikale avonturiers strijkt in 2026 neer van vrijdag 3 t.e.m. maandag 6 april.
Het festival ontvouwt zich in en rond AB, met onder andere concerten in de Vanhaerents Art Collection en arthouse Cinema Palace. Een beperkt aantal Early Bird combitickets is beschikbaar vanaf maandag 15 december om 11u.
Curatoren Ichiko Aoba, Keeley Forsyth en Stephen O'Malley
BRDCST nodigt steevast boeiende gastcuratoren uit die elk met hun artistieke blik de line-up verrijken. Het lijstje oogt inmiddels best indrukwekkend: denk maar aan Tirzah, Sleaford Mods, Nadah El Shazly, Forest Swords of aan straffe (underground) labels als Consouling Sounds en Nyege Nyege Tapes. Tijdens de vorige editie trokken Colin Stetson, Backxwash en Anna von Hausswolff de lakens nog naar zich toe.
In 2026 geven we met graagte de fakkel door aan drie uitzonderlijke artiesten: Ichiko Aoba, Keeley Forsyth en Stephen O’Malley. Alle curatoren hebben steeds één gemene muzikale deler: hun signature sound die algoritmes doet spaak lopen en hen onderscheidt van AI-gegenereerde muziek.
Keeley Forsyth
Het was curator Colin Stetson die de Britse actrice en performer Keeley Forsyth (VK) onder onze aandacht bracht tijdens de vorige BRDCST-editie. Haar indrukwekkende optreden werd door In Spite Magazine zelfs vergeleken met David Byrne’s American Utopia on Broadway. Forsyth wordt ook wel de vrouwelijke Scott Walker genoemd, en The Line Of Best Fit bestempelde haar als “One of the UK's most consistently interesting and creatively absorbing performers”. Voor Forsyth is het haar allereerste curatorschap. Haar eervolle jawoord gaf ze na haar overrompelende show tijdens de vorige editie van BRDCST.
Ichiko Aoba
Curator Ichiko Aoba (JP) was reeds te gast op BRDCST 2023 en heeft sinds haar debuut Kamisori Otome (2010) haar geheel eigen, enigszins nostalgische universum gecreëerd. Met een (etherische) mix van folk, ambient en experimentele geluiden - vaak geïnspireerd door haar dromen, de natuur en kunst - weet Aoba keer op keer te betoveren. Pitchfork: “It’s easy to be swept up by the sublime beauty of an Ichiko Aoba song: her crystalline voice and classical guitar are arresting.” Na een bloedmooi concert gaf ze enthousiast haar jawoord in de backstage van De Roma in Borgerhout. Ook voor Aoba is het haar eerste curatorschap.
Stephen O'Malley
Stephen O’Malley (VS/FR) tot slot verlegde met zijn dronegezelschap Sunn O))) de grenzen van (black) metal richting avant-garde. Samenwerken deed hij onder andere met Jóhann Jóhannsson en Attila Csihar. Orb Magazine: “In the realm of avant-garde music, O’Malley stands as a tireless visionary, deeply dedicated to his craft as a musician and composer.” O’Malley is naast gitarist en producer ook een gerespecteerde grafisch ontwerper en richtte exact vijftien jaar geleden zijn label Ideologic Organ op, dat zich focust op avant-garde, drone en hedendaagse composities. Zijn jawoord gaf hij in een koffiebar tijdens het Utrechtse Le Guess Who?-festival.
BRDCST aftershow met Einstürzende Neubauten
Sporadisch voegen we een stand‑alone show toe met een act die perfect past binnen het BRDCST‑DNA. Denk maar aan Autechre of Oneohtrix Point Never. Dit jaar sluiten Einstürzende Neubauten het festival zinderend af met hun “alien pop music”, al meer dan vier decennia toonaangevend. Frontman Blixa Bargeld: “Wij maken muziek voor minderheden, outsiders en buitenaardse wezens.”
Belangrijk: de aftershow is een apart ticket.
Kurt Overbergh, curator BRDCST-festival