Na een zomerresidentie in Zinnema met JES Brussels brengen drie curatoren – Katrina, KZ en Sanders – op zaterdag 1 november 2025 zeven opkomende kunstenaars uit Brussel naar AB Club. We vroegen Katrina hoe de curatie tot stand kwam, waarom dit platform belangrijk is en wie we in de gaten moeten houden.
Hoe ben je bij BIG in BXL terechtgekomen als curator?
Katrina: Ik kende BIG in BXL eigenlijk van binnenuit. Ik trad op als danseres tijdens de allereerste editie in 2018 (in de Beursschouwburg). Recent bracht ik veel tijd door in de studio’s van JES Brussels. Ik zag daar een oude BIG in BXL-poster en het team vroeg of ik de organisatorische kant wilde ontdekken. Dat zag ik zitten. Voor deze editie heb ik samengewerkt met Sanders en KZ. Het is onze eerste keer als organisatoren.
Wat was jullie curatieproces?
Katrina: We zijn gestart met een grotere groepsmeeting van een 15 à 20 mensen en hebben daaruit een line-up van zeven artiesten gedistilleerd. Sommigen waren er al van in het begin bij, anderen hebben we gericht gekozen. Onze criteria waren eenvoudig maar belangrijk: genderbalans en stilistische breedte. We wilden dat de affiche Brussel weerspiegelt - slam en jazz naast neo-soul, R&B en de vele gezichten van hiphop. We kozen ook bewust voor zowel full-band-shows als DJ/backer-sets om de range te tonen.
“We wilden een community creëren, niet alleen een show.” — Katrina
Wat gebeurde er tijdens de residentie in Zinnema?
Katrina: Het was een intensieve week begin juli. We werkten aan podiumprésence & beweging: ruimte gebruiken, de zaal lezen. Ik deed vocal coaching met enkele artiesten bij wie dat zinvol was. We doken in schrijven en artistieke visie: jezelf projecteren als artiest, je richting bepalen. Tot slot bekeken we industry-basics: wat is een technical rider? hoe praat je met sound & light? hoe bouw je een artistiek cv op? Maar uiteindelijk ging het ook om elkaar ontmoeten en echte linken leggen. Brussel zit vol talent, maar vaak verspreid. Wij wilden een hub-gevoel creëren.
Kan je één artiest uit de line-up uitlichten?
Katrina: Noah Gossiaux opent de avond en is de jongste op de affiche. Hij komt met een volle band en een set die naar jazz neigt. Hij springt ook in tijdens het optreden van Divee. Je voelt er zowel talent als hard werk.
Waarom is dit project voor jou persoonlijk belangrijk?
Katrina: BIG in BXL is door jongeren, voor jongeren. Ik weet wat de eerste editie voor mij deed — het bevestigde hoe thuis ik me voel op het podium. Als curator wilde ik dat doorgeven: zorgen dat artiesten hebben wat ze nodig hebben, de techniek en de spelregels leren, en vooral connecties bouwen die ook na de show blijven. Dat zie ik nu al gebeuren.
Waarom moeten mensen op 1 november komen?
Katrina: Omdat het the place to be is als je wil voelen hoe Brussel nu klinkt. Ik heb de artists door de residentie zien groeien. Mis dit niet!