13u. Tijd voor het eerste concert van de dag. De Canadees DAN MANGAN ging meteen furieus van start met zijn in indie gedrenkte folkpop. Meteen een dynamisch hoogtepunt van wat een lange dag zou worden.
Met POLIçA blijkt alweer straf spul uit onze thema stad Minneapolis te komen (Check Minneapolis, Mon Amour hier). De charismatische frontvrouw Channy Leanagh (die we kennen van bij Gayngs) brengt futuristische pop met een snuifje R&B (Jay Z is alvast fan). De samples herinneren aan de hoogdagen van Portishead en de ritmesectie met 2 drummers stuwt de zaak om de haverklap naar een muzikaal hoogtepunt. Nice.
TYCHO op het Ghostly label maakt dromerige electropop, puur instrumentaal. Ook hier is de ritmesectie van levensbelang maar helaas is de eindbalans negatief.
ALABAMA SHAKES, de nieuwe sterren aan het R&B-firmament spelen helaas ten dans in het Austin Convention Center waar het ongezelligheid troef is. Hierdoor komt hun dynamiek niet tot z’n recht en blijven we op onze honger zitten. Binnenkort live in de AB maar net uitverkocht aangekondigd.
LEE FIELDS, die ons aan de hoogdagen van James Brown doet denken, weet dan weer wel zijn energie op ons over te brengen. Een dijk van een stem en een retestrakke band zorgt voor het derde hoogtepunt van de dag.
NICK WATERHOUSE tapt uit hetzelfde vaatje als Fields maar vindt helaas niet dezelfde groove.
DESSA is één van de MC’s uit het Doomtree Collective. Met 2 straffe solo CD’s op haar conto weet ze ook op eigen houtje Scoot Inn naar het kookpunt te brengen.
Uit Canada komt HALF MOON RUN met een resem intelligente maar gloedvolle popsongs. Hun ‘Full Circle’ is alvast dé popsong/oorwurm (schrappen wat niet past) van de dag.
DOOMTREE was vorig jaar zowat het hoogtepunt van SXSW in de categorie hip hop. Met een nieuwe CD ‘No Kings’ en een mogelijke AB passage in mei (opnieuw, in het kader van Minneapolis, Mon Amour) mochten we nog even ervaren hoe deze crew opnieuw excelleerde in ijzersterke beats en rhymes. Bovendien bestaat het collectief voor 100% uit toffe peren waarmee we moe maar voldaan de eerste nacht ingingen.
Tot morgen lieverds.