Op 8 maart wordt wereldwijd Vrouwendag gevierd!
En dat is nodig. Ook in de muziekindustrie is gendergelijkheid nog geen realiteit. Vooral de doorstroom van vrouwen naar hogere posities blijft nog een utopie. Het goede nieuws is, daar wordt aan gewerkt. In AB tekenden we in op Keychange, een gelofte die waakt over gendergelijkheid, op en naast het podium. Langzaamaan bouwen we aan een betere wereld, maar dat gaat jammer genoeg niet over 1 nacht ijs.
Equality ≠ Equity
Het thema van International Women’s Day 2023 is #EmbraceEquity. Het doel van dit campagnethema is het actualiseren van de vraag waarom gelijke kansen creëren, niet genoeg is. Mensen hebben verschillende noden en achtergronden. Om dus tot een echte inclusie te komen, waarin iedereen erbij hoort (f/m/x), heb je een flexibel professioneel regime op maat nodig. Als dat onbestaande is, zal het ook niet mogelijk zijn om een inclusieve groep te creëren.
We staken even hand in eigen boezem over de #equaty maatregels die AB hanteert. Zijn die er voldoende en hebben wij als werknemer het gevoel dat onze flexibele instelling wederzijds en op maat is?
“Op geen enkel moment voel ik “judgment” ten opzichte van dingen die ik zeg en/of doe…. Ik kan gewoon shinen als mezelf en dat is hoe ik het beste functioneer, in een aangegeven afgebakende speeltuin.” (Wati)
“Wegens gezondheidsproblemen is het met periodes moeilijk voor me om na een werkdag ook nog ’s avonds te werken. Ik plan daardoor mijn avondwerk zoveel mogelijk op weekend- en feestdagen zodat ik zo weinig mogelijk met werkdagen van 11 à 12 u zit. In het algemeen werk ik daardoor ook minder ’s avonds dan de meeste van mijn collega’s. Dat vergt dus zowel van mijn collega’s, werkgever als van mezelf flexibiliteit.
Ik heb het gevoel dat ik een tiental jaar tot enkele jaren geleden met de managementstijl van toen in combinatie met wat toen gangbaar was in deze sector, ander werk in een andere sector had moeten zoeken. In het verleden zijn er een aantal collega’s langdurig uitgevallen en uiteindelijk niet meer teruggekeerd doordat de combinatie privé/werk niet meer te organiseren viel. Ik zie een verschuiving van de profielen werkend in de muzieksector en in AB.” (Anoniem)
“Persoonlijk ervaar ik een gezonde work-life balance in AB. Als alleenstaande mama kan ik dankzij de flexibiliteit van AB mijn werkritme afstemmen op mijn kinderen: de ene dag wat minder, de andere dag wat meer werken. Maar ik heb in vergelijking met andere jobs relatief weinig avond -en weekendwerk. In functies met veel onregelmatige uren zien we spijtig genoeg -zowel in AB als in de sector- nog te vaak dat vrouwen andere oorden opzoeken van zodra ze een gezin starten. Met als resultaat een algemene ondervertegenwoordiging van vrouwen in de muzieksector, zeker in technische en leidinggevende functies. Op dat vlak hebben we nog een lange weg te gaan. Want vrouwen bieden een enorme meerwaarde: in elke leeftijdsfase, voor elke organisatie en in elke functie.” (Ilse)
“Twee jaar geleden ging ik fotografie studeren. AB ondersteunde me, financieel en praktisch. Deze opleiding kwam me immers van pas voor mijn huidige functie. In combinatie met mijn flexibele werkuren zou dit haalbaar zijn. In de praktijk was dit minder evident, het avond- en weekendwerk bleef, en werk overdragen is erg tijdrovend. Teveel hooi op de vork, of te weinig ‘equity’?” (Lien)
"Binnen mijn functie (productiemanager) heb ik veel flexibiliteit wat betreft mijn werkuren. Dit staat tegenover de productiedagen wanneer er veel flexibiliteit van ons wordt verwacht (ook weekend, feestdagen…). Dit geeft een zekere vrijheid voor het inplannen van activiteiten in privéleven, familieleven/situatie… Bv. ik kan makkelijk een dag van thuis werken en een afwasmachine laten draaien 😉. Op productiedagen zit ik echter vast.
Specifiek binnen het thema dat ik geboren ben als vrouw en me zo ook identificeer, voel ik wel een beperking in mijn directe werkomgeving naar bv. toiletbezoeken toe. We hebben geen eigen toilet, laat staan aangenaam toilet… :-) Ik zou me een situatie met bv. afkolven niet kunnen inbeelden tijdens zo’n draaiende productiedag, Al denk ik wel dat er ruimte is met mijn leidinggevende om er over te spreken." (Tis)
Ik werd vorig jaar voor de eerste keer mama van een zoontje. Het is geen evidentie om moederschap te combineren met een job in de muzieksector (correctie: het is geen evidentie om dit te combineren met een job tout court, respect aan alle moeders daarvoor ❤) maar dankzij de sociale systemen die in België bestaan en de flexibiliteit die uitgaat van AB als werkgever, lukt het toch. Deeltijds werken, telewerk, kolfpauzes, glijdende werkuren, maar evengoed de ademruimte en het begrip dat ik krijg op moeilijkere momenten: het zijn allemaal factoren die het verschil maken. Toch blijft het een uitdaging in een sector waar vaak 's avonds en last minute gewerkt wordt. De (interne) struggle tussen "je hebt zelf gekozen voor een job in de muzieksector dus avondwerk hoort er nu eenmaal bij" en "mijn grenzen aangeven en mijn werkritme aanpassen aan mijn gezin en kind" blijft soms woeden. (Joke)
Ik ben migrainepatiënt. Op sommige momenten kom ik moeilijk de dag door. Ik ben gevoelig voor stress en overprikkeling.
Maar binnen onze ploeg krijg ik veel flexibiliteit/respect/ruimte om daarmee om te gaan. Telewerken, vroeger doorgaan of later toekomen, taken herverdelen of soms gewoon een luisterend oor. Met avondwerk wordt er rekening gehouden dat ik recup pak de dag nadien ofzo. (Lisa)
Op 8 maart trekken we met onze vrouwelijke collega’s naar VIERNULVIER om o.a. dit thema verder te bespreken. Vorig jaar organiseerden we op deze dag in AB de eerste samenkomst voor alle f/x uit de muziekindustrie. Deze dag was zo inspirerend en motiverend dat we dat dit jaar opnieuw doen op een andere locatie. Wil jij er volgend jaar ook bij zijn, stuur dan een mailtje naar dit adres.
Ter gelegenheid van de Internationale Vrouwendag hebben enkele de programmatoren van Europa's meest iconische podia samen een playlist samengesteld. Luister mee naar een aantal fantastische opkomende vrouwelijke acts die hun stempel drukken op de Europese muziekscene. (Met dank aan Liveurope)