Dit is onderdeel van
Liveurope
Unieke avond rond Berlijnse boutique label.
Het Berlijnse boutique record label Sonic Pieces bestaat 15 jaar, en die verjaardag willen we in AB niet zomaar voorbij laten gaan. AB heeft al lang een goede band met Monique Recknagel, oprichter en curator van het label dat bekend staat om z’n prachtig, handgemaakt artwork. De lijst van ‘haar’ artiesten die al op een van de AB-podia speelden, is lang: Midori Hirano, Hildur Guðnadóttir, Rauelsson, Otto A. Totland, Nils Frahm, Moon Ate the Dark, Erik K Skodvin, Jasmine Guffond, Hauschka, Greg Haines, Dustin O'Halloran, …
Op onze vraag cureert Monique een avond die mooi aantoont waar het label anno 2024 voor staat. Naast een artist talk en Q&A met Monique, zal er ook een screening zijn van Jóhann Jóhannssons film End of Summer, net als livesets van Sylvain Chauveau, Margaret Hermant en Erik K Skodvin.
Screening: End Of Summer, Jóhann Jóhannsson, 2014, 29mins.
End of Summer toont Jóhann Jóhannssons reis naar het Antarctisch schiereiland om het kalme landschap te ontdekken dat van seizoen verandert, nauwelijks beïnvloed of zelfs opgemerkt door de mensheid. De Super 8 film is een troostende studie van een vredige omgeving in een van de meest cruciale en bedreigde gebieden van onze planeet.
Sylvain Chauveau
De minimale composities voor akoestische instrumenten, electronica en zang van de in Barcelona residerende Fransman Sylvain Chauveau, zijn uitgebracht op labels als FatCat, Type, Nature Bliss, Brocoli Records, … Maar je kan hem ook kennen van verschillende projecten met andere artiesten: ensemble 0 met Stéphane Garin - onlangs nog samen met Peter Broderick in AB voor een project rond Arthur Russell - ON met Steve Hess en Arca met Joan Cambon.
Eerder dit jaar verscheen op Sonic Pieces z’n album Ultra-Minimal, een live-opname van een concert dat Sylvain in maart ’22 gaf in Café OTO in Londen. Daaraan gekoppeld brengt hij opnieuw zijn debuutplaat Le livre noir du capitalisme (2000) uit: een melancholische mijlpaal en samen met het eerste werk van Jóhannsson en Max Richter een voorloper van wat later het hedendaagse klassieke genre zou worden.
Margaret Hermant
De Belgische artieste Margaret Hermant, medeoprichtster van Echo Collective, betovert luisteraars met haar nieuwe project waarin ze de prachtige klanken van de harp verkent. In samenwerking met producer Fabien Leseure mengt ze de klassieke tonen van de harp met moderne effecten, waardoor een unieke mix ontstaat van bekende melodieën en sfeervolle vibes.
Haar solo-reis begon met de track “Under” voor Deutsche Grammophon's “Project XI” in 2021 en ging verder met “Lightwell” op Mari Samuelsen's album “Lys.” In 2023 zette ze een grote stap door haar eerste filmsoundtrack uit te brengen.
Margaret heeft samengewerkt met ariesten als Johann Johannsson, Dustin O'Halloran, Christina Vantzou en Joep Beving, waardoor haar muziek een rijke textuur krijgt en elk stuk een unieke ervaring wordt.
Erik K Skodvin
Deze in Berlijn wonende Noor kennen we, naast de vele releases onder zijn eigen naam, ook van z’n werk als Svarte Greiner en projecten of samenwerkingen met Deaf Center, B/B/S, Aaron Moore, Jasmine Guffond, … Hij is ook de drijvende kracht achter het Miasmah label (denk: Kaboom Karavan, Gareth Davies, Deaf Center, Volcano The Bear, Kreng,…).
Sinds de vroege jaren 2000 bouwt Erik aan zijn oeuvre, dat vooral bestaat uit met gitaar en elektronica aangedreven en in reverb gedrenkte, donkere, experimentele ambient. In 2024 verschijnen er 2 films waar Skodvin de soundtrack voor maakte: de Deense film Afterwar en de Zweedse horror-thriller Ur Mörkret