Dit is onderdeel van
Feeërieën 2023
Muziek op het (breekbare) raakvlak van eigentijds klassiek en electronica
Van 28 augustus tot 1 september palmt ons gratis zomerfestival Feeërieën opnieuw het sfeervolle Warandepark in. Kom en ontdek de beste dub, neoklassieke muziek, electronica, desert blues, Schotse smallpipemuziek, Zuid-Afrikaanse gqom, hiphop en amapiano van het moment!
Benjamin Abel Meirhaeghe x Valgeir Sigurðsson x Elisabeth Klinck: 'The Art of Listening’
Theatermaker, operaregisseur en ‘wannabe contratenor’ Benjamin Abel Meirhaeghe sloot afgelopen jaar een samenwerkingsverband met de IJslandse producer-componist Valgeir Sigurðsson (zie ook: Björk, Feist, Damon Albarn, … ) om het grensvlak van elektronische en eigentijds klassieke muziek te verkennen. Hun thematisch vertrekpunt is ‘The Art of Listening’. In een wereld waar de schreeuw overheerst en waar stilte een schaars goed is geworden, stellen ze zich de vraag hoe ze de kunst van het luisteren kunnen opwaarderen. Het antwoord daarop vertaalt zich in een 60 minuten durende liedcyclus die tot stand kwam in Reykjavik en in het mondaine Antwerpen. Het duo wordt begeleid door up-and-coming violiste Elisabeth Klinck die - net zoals in Miet Warlops ONE SONG - hét verschil maakt. Deze prachtproductie kwam mede tot stand dankzij B-Classic, Festspillene i Nord-Norge en C-Mine Genk.
Een van de meest bijzondere platen van het afgelopen jaar staat op naam van Mabe Fratti, een uit Guatemala afkomstige en in Mexico residerende celliste/zangeres. Haar album Se Ve Desde Aquí bevat aparte, intuïtieve muziek die overwegend experimenteel klinkt, maar op de meest melodische momenten aanleunt bij zowel Arthur Russell als Kate Bush - minus de hits. Wij horen zowel free jazz, ambient, shoegaze, dromerige pop, flarden Gregoriaanse gezangen en Sephardic muziek die stamt uit de Joodse traditie. Haar cello is de basis, met daarbovenop een waardige laag vintage synths, drone, gitaren en field recordings. Pitchfork gaf haar album meteen een ‘Best New Music’-etiket en titelde: ‘Austere beauty!’ The Guardian loofde haar met een ****-review en schreef: ‘a direct and forceful new tone.’
SOUNDTRACK BY: EEN GEVOGELD BEKDIER
AB inhouse resident Dj’s. Dit Brussels duo deelt naar eigen zeggen ‘haar dromerige platencollectie met de wijde wereld.’ En herkennen we in Margo Maex niet 1/3 Schroothoop? Zowaar!